Mi az allergia?

Allergológia

Az allergiás megbetegedések száma növekvő tendenciát mutat úgy a fejlödő országokban mint hazánkban. Komoly egeszségügyi problémát jelent, ezért a betegek erdeményes és helyes kezelése érdekében igen fontos a megfelelő vizsgálatok elvégzése. A megjelenési sorrendjük alapján a következő allergiás megbetegedésekről beszélhetünk:

• Étel allergia
  • Atopiás dermatitis
  • Asztmás bronchitis
  • Allergiás nátha
  • Rovarcsipes által okozott allergia
  • Urticaria és angiodema
  • Gyógyszer allergia
  • Kontakt dermatitis
  • Blefaritis, kötőhártya gyulladás,stb.

Az allergia az immunrendszer túlzott reakciója. Az allergiával kűzdő emberek immunrendszere a normálisnál erősebb választ ad egy vagy több, a környezetben megtalálható anyagra. Ezen anyag(ok) - allergének - egészséges emberben semmilyen reakciót nem váltanak ki, a szervezet ártalmatlannak tekinti őket. Az allergiás szervezet ezzel szemben ártalmas anyagként ismeri fel őket, és védekezően lép fel ellenük. Az allergiás betegségek nagyon gyakoriak. Az összlakosság mintegy 10-15%-a érintett.

Allergia triggerek

Számtalan olyan anyag található, ami allergiát képes kiváltani. Leggyakoribbak a pollenek, poratka, penész, állati szőrök,

rovarok csípése, latex, bizonyos éltelek (tej, tojás, mogyoró, gabona, szója) és gyógyszerek. Amennyiben Ön allergiás,

tünetei az enyhe szemviszketéstől a súlyos izzadásig vagy légzési nehezítettségig terjedhetnek. Ha Ön asztmás, az állapota

súlyosbodhat. Azonban több lehetőség is rendelkezésre áll, hogy az allergiás rohamot megelőzze illetve kezelje.

Tünetek

Az allergiás tünetek csoportosíthatóak súlyosságuk alapján: enyhe, közepes, súlyos.

Enyhe allergiás tünetek

• Bőrvörösség vagy csalánkiütés
  • Szemviszketés, könnyezés
  • Tüsszentés, orrfolyás, orrdugulás
  • Köhögés

Középsúlyos tünetek

Középsúlyos tüneteknek hívjuk, amik más testrészre is átterjednek:

• Viszketés
  • Nehézlégzés

Súlyos tünetek (anafilaxia)

Az anafilaxis ritka, életet veszélyeztető tünetegyüttes, ahol az allegénre adott kóros válasz a szervezet egészére kiterjed. Kezdetként lehetséges, hogy szem- vagy arc viszketéssel kezdődik, amit aztán gyorsan követnek az alábbiak:

• Különböző méretű ödéma, ami nehezítetté teheti a légzést illetve a nyelést
  • Hasi fájdalom
  • Görcs
  • Hányás
  • Hasmenés
  • Zavartság, nyugtalanság

Az allergia-diagnózis felállításának fontos része az allergológia vizsgálatok elvégzése mely magába foglalja:

• Anamnézis ( beteggel folytatott beszélgetés), a személyes, családi kórelözmény, valamint a környezeti tényezők kivizsgálatával
  • Objektiv vizsgálat, az allergiára utaló elváltozások kimutatásával, ha a paciens a betegség akut szakában talalható
  • Allergia tesztek (a gyanitott allergén kivonatát helyezik a bőrre, majd a bőrt megkarcolva elősegítik, hogy az allergén érintkezhessen a szaruréteg alatti szövetekkel) melyekkel meghatarozhatóak a kiváltó okok
  • Laboratoriumi vizsgálatok, melyek járóbeteg (rendelő) illetve kórházi ellátáson belül végezhetőek el

A diagnózis felállitása után javasolt a kiváltó ok, okok kerülése, gyógyszeres kezelés illetve imunoterápia szükség esetén. Mivel az allergiás megbetegedések krónikus lefolyásuak ezért kezelés is hosszas. A betegseg optimalis kezelese miatt szukseges a beteg rendszeres felulvizsgalata, melyett a szakorvos- paciens megfelelo egyuttmukodesevel erhetjuk el.

Szakorvosi vizsgálat

50 RON