A nőgyógyászat feladata

A női nemi szervek működészavarainak, betegségeinek megelőzése, felismerése, kezelése, illetve a szülészettel együtt a gyermekvállalás, családtervezés segítése, a terhesség és a szülés figyelemmel kísérése.

A szakterülethez tartozik a változás kora körüli kritikus időszak, a klimaktérium ellenőrzése és szükség esetén kezelése is.

A női - külső és belső - nemi szervek funkcióiban bekövetkező, az élettani jelenségektől eltérő valamennyi elváltozás, funkciózavar, betegség a nőgyógyászati betegségek közé sorolható. Sok esetben azonban ezek a betegségek nem csupán egy szerv megbetegedését jelentik, hanem egy, a szervezet működésének egészét befolyásoló betegség egyik tüneteként jelennek meg.

A nőgyógyászati betegségeket általában vérzészavar, hüvelyi folyás, fájdalom, gyulladásos eredetű megbetegedések esetén láz, esetleg a szexuális élet zavarai jelezhetik.

Jellegükből adódóan a női nemi szervek a férfiakénál védtelenebbek a fertőzésekkel szemben, hiszen a külvilág felé nyitottak, így a betegségkeltő mikroorganizmusok könnyebben bejuthatnak, a legkülönbözőbb fertőzéseket, megbetegedéseket okozva. Ezért a női szervek gyulladásai, fertőzései esetén nemcsak ezek gyógyítása a feladat, hanem rutinszerűen biztosítani kell a hüvely élettani védelmi rendszerének helyreállítását is a szervezetet védő, barátságos baktériumok visszatelepítésével. Ugyanakkor nem maradhat el a partner egyidejű kezelése sem, hogy a visszafertőzést el lehessen kerülni.

A női nemi szervek daganatai

A belső női nemi szervek: petefészek, méh daganatai lehetnek jó és rosszindulatúak. A daganatok többsége nem jelentkezik korai tünetekkel.

Korai felismerésük a gyógyíthatóság szempontjából igen fontos. Erre szolgál a nőgyógyászati rákszűrés. Ide tartozik a nőgyógyászati (elsősorban a méh) rosszindulatú daganatos megbetegedésében hajlamosító tényezőként szereplő Humán Papilloma Vírus (HPV) szűrése. A méhnyak-rák megelőzésére használatos oltásokkal kapcsolatos ismertetés, az oltás beadása.

A nőgyógyászati gyulladások

A női nemi szervek fertőzései gyakori betegségek, különösen a szexuálisan aktívak körében. Általában a fertőzések diagnózisának felállításakor a klinikai tüneteket, a bakteriológiai mintavétel eredményét és a fizikális vizsgálatot együttesen kell értékelni.

Szeméremtestek gyulladásai (vulvitis): oka lehet diabetes melitus, hepatitis, mechanikus irritáció, higiénés hiányosságok, bélférgesség, lapostetű fertőzés. Elsősorban az oki kezelésre kell törekedni.

Szőrtüsző gyulladás hasonló az egyéb szőrrel fedett területen kialakuló furunculósishoz.

Bartholin mirigy gyulladása: a mirigy kivezető nyílásában megtelepedő kórokozók gyulladást okoznak és az oedema elzárja a kivezető nyílást. Tályog is keletkezhet, amelyet meg kell nyitni. Egyébként antibiotikum kezelést alkalmazunk.

Hegyes függöly: vírusfertőzés, szexuálisan átadható. Kezelése krio vagy elektrokoagulátió. Nem szabad elmulasztani a gonorrhoeas fertőzést kereső vizsgálatokat.

Hüvely gyulladása (colpitis): a hüvely nem steril szerv, bármilyen baktérium jelen lehet benne, igen jelentős a tejsavtermelő bacilusok jelenléte, melyek savas vegyhatással védik a hüvelyt (Döderlein -flóra).  A gyulladás  kialakulása elsősorban a Döderlein flóra sérülése miatt jöhet létre - hormonális változások a pubertás és a klimax során, hosszan tartó vérzés, terhesség, műtét utáni állapotok, hosszan tartó antibiotikumos kezelés. A hüvely gyulladásait döntően anaerob baktériumok, gombák és Trichomonas vaginalis fertőzések okozzák.

Anaerob vaginosis: a hüvelyflórát a Gardenella vaginalis és anaerob bélbaktériumok uralják. Enyhe tünetekkel jár, jellemző az un. "halszagú" tapadós fehér folyás.

Candidiasis: Candida albicans okozta gyulladás. Jellegzetes túrószerű gombatelepek jelennek meg kínzó fájdalommal, amely a nemi életben is zavarokat okoz.

Trichomoniasis: Trichomonas vaginalis nevű protozoon okozza, szexuálisan átvihető betegség. Bő, sokszor habos, zöldessárgás folyás jellemzi, gyakori vizelési ingerrel és viszketéssel jár

A hüvely gyulladásainál elsősorban az oki kezelésre kell törekedni, a fertőzés ritkán terjed csak a hüvelyre, többnyire urogenitális gyulladásról van szó, így nem elegendő csak a lokális kezelés. A betegségek általában szexuálisan átadhatóak ezért egy időben a partnert is kezelni kell. A gyulladást akkor is kezelni kell, ha panaszokat nem okoz, csupán mellékleletként ismert.

Méhnyak gyulladásai: gyakran tünetmentesek, de kórokozói szexuális és perinatális fertőzések forrása lehet - felszálló fertőzés formájában méhgyulladást okozhat, terhesség során koraszüléshez vezethet, a fertőzés növeli a cervix carcinoma kockázatát. A méhnyak gyulladásai szűrővizsgálaton vett kenet bakteriológiai vizsgálattal diagnosztizálható, valamint a klinikai és citológiai kép alapján.

A méh és függelékek gyulladása: A fertőzés gyakran felszálló, leggyakrabban a hüvelyből indul ki, de kialakulhat vér és nyiroki úton is. Tünetei a rendellenes vérzés, alhasi fájdalom, láz, a méhfal gyulladása esetén bűzös-gennyes folyás.

A női nemi szervek gyulladásos megbetegedéseinél elsődlegesen fontos a megelőző szűrővizsgálat. Nagyon fontos a gyulladás időben történő felismerése, mert korai stádiumban célzott vagy általános antibiotikummal jól gyógyítható. Az elhanyagolt gyulladás lehetőséget teremt a rákok kialakulásához is.

A változás korának (klimaktérium) sajátosságai:

A nő születésétől kezdve a petefészekben jelenlévő petesejtek ciklikus érése szabályozza a női szervezetben a menstruációs vérzések jelentkezését.

Egy bizonyos életkor elérése után ez a petekészlet elfogy és így a továbbiakban nem történik peteérés. E miatt a sárga test hormon nem termelődik és ez pár éven keresztül a hormonális változással együtt bizonyos tüneteket okoz. Ezen tünetek összességét nevezzük klimakterikus panaszoknak. Leggyakrabban hőhullám, izzadás, fejfájás, hangulat labilitás, hüvely szárazság, vérzési rendellenesség.

A nőgyógyász a legtöbb tünetet tudja orvosolni, ezért ebben az időszakban ajánlatos a szakember tanácsát kikérni!

A Korall Klinika  nőgyógyászati részlege magas szakmai színvonalú , az orvos-beteg személyes és kölcsönös bizalmi kapcsolatán alapuló egészségügyi szolgáltatásokat nyújtja az alábbi területeken:

Főbb tevékenységeink:

• Nőgyógyászati rákszűrés
  • Humán Papilloma Vírus (HPV) szűrése
  • Fogamzásgátlás
  • Meddőségi kivizsgálás
  • Vérzéses panaszok kivizsgálása és kezelése
  • Nőgyógyászati gyulladás
  • Hormonzavarok kivizsgálása és kezelése
  • A szexuális életet hátrányosan befolyásoló panaszok széleskörű kivizsgálása és kezelése
  • Policisztás ovárium betegség, szindróma (PCO) kivizsgálása, kezelése
  • Változó kor kezelése